4 doeltreffende tips om rugpijn tegen te gaan

dinsdag 23 februari 2016

Tips om rugpijn te verminderen

Rugpijn is een veelvoorkomend probleem. Soms wijzen rugklachten op een ernstiger letsel (zoals een hernia of een spierziekte), maar vaak gaat het louter om een vervelend ongemak dat vanzelf voorbij gaat. In dat laatste geval zijn er heel wat eenvoudige maatregelen die u kan nemen om de pijn te voorkomen of sneller te verhelpen. We sommen de belangrijkste tips voor u op.

1. Zit niet helemaal rechtop

Uit een Schots onderzoek blijkt dat mensen die volledig rechtop zitten het grootste risico lopen op beweging in de wervels, wat kan leiden tot rugproblemen. Dit staat haaks op het idee dat een rechte rug de beste zithouding is om rugpijn te voorkomen. Een licht onderuitgezakte zithouding zou veel doeltreffender zijn. 

2. Blijf voldoende bewegen

Voldoende lichaamsbeweging kan rugklachten voorkomen én verminderen. De regel om minstens een halfuur per dag in beweging te zijn, is een goede richtlijn. Vooral voor mensen met een bureaujob is het belangrijk om de benen voldoende te strekken en vaak genoeg van houding te wisselen.

Wat u vooral niet mag doen in geval van rugpijn is te lang blijven liggen. Dit maakt de rug stijf en de spieren slapper. Er bestaan ook heel wat spieroefeningen die de rug- en buikspieren kunnen versterken: een krachtig en flexibel lichaam helpt rugpijn op termijn te voorkomen.

3. Slaap op de juiste manier

Een zachte matras is een verleidelijke aankoop, maar toch is een harde matras de beste keuze voor wie vaak last heeft van rugklachten. De matras hoeft daarom niet keihard te zijn: er bestaat een ruim aanbod aan stevige matrassen die voldoende comfort bieden.

Daarnaast is het aangeraden om niet op de buik te slapen: dit zorgt voor een holle onderrug en een verschuiving in de rugwervels. Beter slaapt u op uw rug of op uw zij.

4. Let op bij het tillen van voorwerpen

Buig steeds door de knieën bij het tillen van een voorwerp, of het nu gaat om een licht of een zwaar object, en til het voorwerp op vanuit de benen. Houd de rug daarbij zo recht mogelijk en probeer het lichaam niet te draaien tijdens het tillen. Zorg er ook voor dat u het voorwerp zo dicht mogelijk tegen het lichaam houdt.

Blijft de pijn ondanks deze tips toch aanhouden? Overweeg dan een zit- of rugorthese of een relaxzetel op maat. TomCare beschikt over professioneel materiaal en het juiste advies om rugproblemen doeltreffend aan te pakken. Contacteer ons voor meer informatie!