5 tips bij ongewenst urineverlies

donderdag 18 augustus 2016

incontinentie tips

Ongewenst urineverlies is niet alleen een lastig ongemak, maar het kan ook leiden tot onzekerheid en zo zelfs tot sociaal isolement. Bovendien kan het u op iedere leeftijd overkomen. Deze tips kunnen helpen om het vervelende kwaaltje onder controle te houden.

1. Drink voldoende

Anders dan wat velen denken, kan meer drinken een oplossing zijn.

Wie te weinig drinkt, riskeert de blaas en urinebuis te irriteren. Dat kan ongecontroleerd urineverlies met zich meebrengen.

We raden aan minstens 1,5 à 2 liter water per dag te drinken.

2. Eet en drink bewuster

Ook uw voeding speelt een belangrijke rol. Sommige voedingsmiddelen kunnen urineverlies doen ontstaan of vergeren.

Voorbeelden zijn:

  • Caffeïne
  • Tomaat
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Citrusvruchten
  • Gekruid voedsel

3. Beweeg!

Overgewicht zet extra druk op de blaas. Een gewichtsverlies van 5 tot 10 procent kan de druk dan ook verlichten en incontinentie verhelpen.

Probeer dagelijks minstens een halfuur te bewegen. Een lichte wandeling kan al veel doen.

4. Ontspan!

Stress is een oorzaak die vaak aan de basis ligt van incontinentie. Zorg dus voor genoeg ontspanning.

Ook slapen hoort daarbij: slaap iedere nacht zeker 7 uur om het lichaam op te laden en uitgerust aan de dag te kunnen beginnen.

5. Zorg voor bescherming

Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar een goede bescherming is minstens even belangrijk.

Er bestaan verbanden op maat van elk probleem: van lichte tot zeer zware incontinentie. Durf zeker te experimenteren met verschillende producten en ontdek zo de meest comfortabele oplossing voor uw situatie.

Vragen over incontinentie? Aarzel niet om contact op te nemen!