Het belang van een goede zithouding!

dinsdag 09 juni 2015

Steeds meer mensen hebben zittend werk en thuis zitten we steeds vaker achter de computer of voor de televisie om ons te ontspannen. Een goede zithouding wordt daarom steeds belangrijker; want als je een verkeerde zithouding aanneemt kan dat op den duur tot allerlei klachten leiden: pijn in de rug en schouders, maar ook problemen met de ingewanden en de ademhaling.

Wat is een goede zithouding?

Er wordt wel gezegd dat de beste zithouding de vólgende zithouding is. Daarmee wordt het al aangegeven: variatie is belangrijk en onontbeerlijk.

Natuurlijk is het ook doorslaggevend dat je bureaustoel en je autostoel goed afgesteld staan, om onnatuurlijke houdingen en eenzijdige belasting te voorkomen. Zorg dat de natuurlijke S-curve van de rug zo veel mogelijk gestimuleerd wordt. Maar verder is het niet zo dat er één zithouding is, die de beste is. Belangrijk is altijd dat je afwisselt, zo nu en dan eens gaat verzitten en van tijd tot tijd eens opstaat om andere dingen te gaan doen. Een goed regel is dat je elke twintig minuten even uit je stoel komt. Het hoeft geen lange pauze te zijn, een minuut is al beter dan niets.

Voorkom klachten door een goede zithouding

Hierboven is het al even genoemd: er is zijn heel uiteenlopende klachten die je kunt krijgen door een verkeerde zithouding.

Pijn in de rug is de meest voor de hand liggende. 85 % van alle rugklachten worden veroorzaakt door een langdurig onjuiste zithouding. Maar ook pijn in de nek en de schouders en zelfs hoofdpijn kunnen er het gevolg van zijn. Omdat een verkeerde zithouding ook tot gevolg kan hebben dat je buik in de verdrukking komt, kunnen allerlei ingewandsklachten daardoor veroorzaakt worden. Ook ademhalingsproblemen kunnen voortkomen uit verkeerd zitten. En tenslotte zijn er allerlei zenuwklachten - een doof gevoel, tintelingen in armen en benen - en problemen met de bloedsomloop.

Door goed te zitten en veel te variëren, voorkom je deze klachten. Je stoel moet zo afgesteld zijn dat het deze variatie toelaat. De benen moeten ongeveer in een hoek van 90° op de grond staan en de hoek tussen rugleuning en zitting tussen de 95° en 105°. Op deze manier wordt de meest natuurlijke zithouding ondersteund. Ook de armlegger moet de juiste hoogte hebben: Je armen moeten ongeveer in een hoek van 90° op de armleggers liggen.

Iedere mens heeft een ander lichaam en ieder lichaam is uniek. Pas dus op voor al te rigide voorschriften, die iedereen over één kam scheren. Er is veel informatie te vinden op internet over de beste zithouding; ga er verstandig mee om. Door acht te slaan op je zithouding en te zorgen voor voldoende beweging tussendoor kun je veel problemen voorkomen!

Relaxzetels op maat

Wil je echt zeker zijn van een ergonomisch correcte zithouding? Bekijk dan snel onze relaxzetels op maat!
Ook onze zit- en rugorthesen kunnen mogelijks jouw rugklachten verdrijven!