Het gevolg van de besparingen door de ziekenfondsen voor zorgbehoevenden

woensdag 05 augustus 2015

De aankondiging van de regering dat van de ziekenfondsen de komende jaren substantiële besparingsinspanningen worden verwacht, heeft veel reacties losgeweekt. In de eerste plaats bij de betrokken ziekenfondsen zelf, maar ook hulpverleners en zorgbehoevenden stellen zich vragen. Waarom?

De kwaliteit van de dienstverlening

De totale besparing van 305 miljoen euro op 3 jaar (een cijfer genoemd door voorzitter Luc Van Gorp van de CM in het radioprogramma De Ochtend) staat gelijk met 10% van de werkingskosten van de mutualiteiten. Het spreekt voor zich dat een besparing van die orde invloed zal hebben op de kwaliteit van de dienstverlening, zegt Van Gorp. Vooral het gebrek aan overleg en de korte termijn waarop de besparingen moeten worden gerealiseerd, zet kwaad bloed.

 

Langer wachten op terugbetaling

Door de opgelegde besparingen komt de werking van de ziekenfondsen stevig onder druk te staan. Dat zal onder meer voelbaar zijn aan bijvoorbeeld het feit dat patiënten langer zullen moeten wachten op een terugbetaling. Zo worden de zieken en kwetsbaren niet alleen het slachtoffer van hun ziekte, maar ook van een minder goed functionerende dienstverlening.

Een patiënt heeft geen kleur

Met deze zin ontkent Van Gorp dat hij met zijn kritiek ook vooral een politiek statement wil maken. Hij stelt – en Tomcare samen met hem – dat patiënten geen kleur hebben. Het gaat over alle ziekenfondsen heen over 10 miljoen leden. Mensen die recht hebben op een kwaliteitsvolle dienstverlening. Een dienstverlening waarop per definitie beroep wordt gedaan op moeilijker momenten.

Optimale zorgverlening voor meer levenskwaliteit

De levenskwaliteit van zorgbehoevenden wordt aanzienlijk verbeterd door de juiste zorgverlening over de hele lijn. De hulp van een thuisverpleger wanneer dat nodig blijkt, kwalitatieve medische verzorgingsproducten voor bijvoorbeeld wondzorg of bij incontinentieproblemen. Essentiële producten en materialen die voorzien in de basisbehoeften van patiënten en bijdragen tot meer comfort zijn belangrijk en moeten toegankelijk blijven voor iedereen. Daarom is de tijdige tussenkomst van het ziekenfonds erg waardevol en soms zelfs noodzakelijk om dat recht voor iedereen te blijven waarborgen.

Tomcare zet zich dagelijks in voor zorgbehoevenden door met een correcte en snelle dienstverlening van kwaliteitsproducten de lichamelijke noden en behoeften van patiënten centraal te stellen. De ziekenfondsen spelen hier met een vlotte terugbetaling een belangrijke rol in. Patiënten hebben ook bij ons geen kleur en zijn geen nummer. Ze zijn de reden van ons bestaan. Onze motivatie waarvoor elk van onze medewerkers zich blijft inzetten. Omdat we vinden dat iedereen recht heeft op kwaliteit en comfort en daar zullen we ons blijven voor inzetten.

Heeft u vragen over de tussenkomst van het ziekenfonds in bijvoorbeeld incontinentiemateriaal? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag en discreet verder.