Slapen met rugpijn: wat is de beste houding?

zondag 19 juni 2016

slapen met rugpijn

Door te liggen, gunnen we onze rug wat rust. Maar daarbij kunnen we verschillende houdingen aannemen. En die blijken niet allemaal even goed. Maar wat is dan de beste slaappositie om die rug zo min mogelijk te belasten?

Buiklig?

Liggen op de buik is geen goed idee voor wie snel last heeft van rugpijn. De nek wordt volledig geplooid naar links of rechts, en de lendenwervels komen onder druk te staan.

Kan u de slaap alleen maar op uw buik vatten? Overweeg dan om een klein kussen onder de buik te leggen. Dit vermindert de druk op de lendenwervels.

Ruglig?

Liggen op de rug is de meest natuurlijke lighouding, en in principe ook de minst belastende. Toch is ook deze houding niet te verkiezen: hier komt de druk op de schouders en het bekken te liggen.

Ook in dit geval kan een kussen de onderrug ondersteunen en de houding verbeteren.

Zijlig?

De beste oplossing? Dat is wellicht de zijlig. Deze houding is het minst vermoeiend voor de wervelkolom. Let er wel op dat de wervelkolom steeds recht blijft. Een goed hoofdkussen, niet te dik, zorgt voor voldoende ondersteuning van hoofd en hals.

Opnieuw kan een extra kussen wonderen doen. Plaats het kussen tussen beide knieën om de lage rug te ontlasten.

En verder?

Met deze tips kan u uw slaapcomfort nog meer verhogen:

  • Probeer, indien mogelijk, af en toe van houding te wisselen.
  • Draai bij het opstaan eerst op uw zij, en zet beide voeten vervolgens plat op de grond.
  • Besteed voldoende aandacht aan het uitzoeken van een comfortabele matras. Dit is voor iedereen anders.
  • Slaap voldoende, zodat uw rug de tijd krijgt om te herstellen.

Blijft rugpijn een onoplosbare kwaal? Overweeg dan een relaxzetel op maat. Een efficiënte oplossing om uw rug optimaal te herstellen, ook overdag.

Advies nodig bij het verhelpen van uw rugpijn? Contacteer ons gerust. We geven graag een persoonlijk advies.