Tips voor een betere houding aan uw bureau

woensdag 18 november 2015

Een betere houding aan uw bureau en computer

Rug- en schouderklachten zijn in veel gevallen te herleiden tot een slechte zithouding. Vooral mensen met een bureaujob die hele dagen achter een computerscherm zitten, krijgen hier weleens last van. Het aannemen van een betere houding kan soms voldoende zijn om klachten te verhelpen, of nog beter, te voorkomen.

Maar wat is een goede zithouding dan precies? Met een goede houding plaatst u zo min mogelijk spanning op uw spieren en gewrichten tijdens het zitten. Klinkt eenvoudig, niet? Toch zijn er twee aandachtspunten waarbij vaak niet wordt stilgestaan:

  • De positie van uw bureaustoel en bureautafel
  • De positie van uw computer of laptop

Volgende afbeelding geeft de beste verhoudingen schematisch weer:

Schematische weergave zithouding
 

De positie van uw bureaustoel en bureautafel

Een goede zithouding begint bij de juiste hoogte van uw bureautafel. Die is natuurlijk voor iedereen anders. Wanneer u met afhangende schouders uw ellebogen op het werkblad kan laten rusten, mag u ervan uitgaan dat de hoogte van uw bureau perfect is. Als uw bureau te hoog is, kan dat probleem eenvoudig verholpen worden aan de hand van een voetensteun. Een te laag bureau vervangt u best zo snel mogelijk.

Ook het correct afstellen van uw bureaustoel is uiterst belangrijk. Zoals te zien op de afbeelding, vormen uw armen idealiter een hoek van 90° tot bij uw toetsenbord. Ook de buiging in uw knieën moet een hoek van 90° maken, waarbij de voeten plat op de grond komen te staan (of op een voetensteun).

De positie van uw computer of laptop

Het beeldscherm van uw computer of laptop plaatst u best zo verticaal mogelijk, met de bovenkant van het scherm op ooghoogte en op een minimumafstand van 50 cm. Wanneer u naar de onderkant van uw scherm kijkt, maakt u hoogstens een hoek van 45°. In optimale omstandigheden bevindt het toetsenbord zich op 10 tot 15 cm van de rand van uw bureautafel, zodat uw polsen op de tafel kunnen rusten.

Laptops zijn vaak moeilijker in een positie te plaatsen die uw rug niet te veel belast. Daarvoor kan u echter gebruik maken van een laptopstandaard, waardoor het beeldscherm erg makkelijk op ooghoogte kan worden gezet. In dit geva schaft u best ook een los toetsenbord en een extra muis aan, zodat uw armen nog steeds in een hoek van 90° het klavier kunnen bedienen. Wie vaak met documenten werkt, kan ook een documentenhouder overwegen.

En... beweeg!

Het wordt aangeraden om elk uur een rustpauze in te lassen van tien minuten, waarin u uw armen en benen de vrije loop kan laten. Als dit moeilijk kan, benut u uw lunch- en koffiepauzes best zoveel mogelijk om een korte wandeling te maken. Probeer ook tijdens het werken uw spieren af en toe iets anders te laten doen (zoals het plegen van een telefoontje, het handmatig invullen van een document...)

Voor mensen die ondanks alles blijven kampen met rugklachten, kunnen de relaxzetels van TomCare een aangename ontspanning bieden aan het einde van de werkdag. Ook wie in aanmerking komt voor een zit- of rugorthese, kan bij ons terecht. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie.