Vijf tips om je rug te beschermen als zorgverlener

zondag 09 september 2018

Vijf tips om je rug te beschermen als zorgverlener

Het verplegen en verzorgen van patiënten zorgt onvermijdelijk voor het belasten van de rug en de schouders. Een zorgverlener moet veel tillen, dragen, duwen en trekken en dat gebeurt vaak niet op de juiste manier.

Maar liefst 70% van het personeel in de zorgsector kampt met rugpijn, gaande van acute klachten tot chronische pijn. Slechts 10% van de zorgverleners grijpt in indien ze rugpijn ervaren. Dat betekent dat maar liefst 60% geen aandacht schenkt aan zijn of haar rugpijn. Wij geven jou vijf tips die je helpen om je rug te sparen.

1. Goeie houding

Neem een goeie houding aan bij het heffen. Spreid je voeten en buig door de knieën. Alleen zo benut je de kracht van je benen en behoud je de natuurlijke kromming van je rug.

2. Gezonde levensstijl

Een gezond gewicht en een goeie conditie zorgen ervoor dat je je rugspieren minder belast. Wie gezond eet en regelmatig buik- en rugspieroefeningen doet zal automatisch een andere houding aannemen en rugpijn vermijden.

3. Combineer geen bewegingen

Vermijd het om twee bewegingen tegelijk te doen. Een klassiek voorbeeld is het optillen van een voorwerp en tegelijkertijd een draaiende beweging maken. Draai bovendien altijd met je voeten en niet met je rug.

4. Comfortabele kledij

Draag soepele, losse kledij die je niet belemmeren in je beweging. Stabiele antislipschoenen beschermen je voeten en je evenwicht.

5. Durf hulp vragen

Merk je dat de last te zwaar is om alleen te tillen of dragen? Vraag dan hulp aan een collega. In principe kan er tot 23 kilo alleen gedragen of getild worden. Maar dan moet het wel met twee handen gebeuren.