Wat kan u doen tegen een overactieve blaas?

woensdag 01 april 2015

Een overactieve blaas is een vervelend probleem. Als er sprake is van af en toe ongewild urineverlies of als u meer dan 8 keer per dag moet plassen, hebt u waarschijnlijk last van een overactieve blaas.

Mogelijke oorzaken van een overactieve blaas

Er zijn veel verschillende mogelijke oorzaken van een overactieve blaas. Daarom is het belangrijk dat u steeds met uw huisarts overlegt wat het ongemak veroorzaakt. Dat zal ervoor zorgen dat u de juiste behandeling en eventueel medicijnen krijgt.
De meest voorkomende oorzaken zijn blaasontstekingen, een opgezette prostaat of problemen met de bekkenbodemspieren, bijvoorbeeld na een zwangerschap.

Tips voor een betere controle

Naast de behandeling die je arts voorstelt, kan u zelf een aantal leefregels aanhouden die u kunnen helpen uw blaas beter onder controle te houden.

  • Blijf toch voldoende drinken
    Het is een natuurlijke reactie om minder te gaan drinken als u last heeft van een overactieve blaas. Toch heeft minder drinken juist een negatief effect op blaasproblemen. Door gespreid over de dag regelmatig water te drinken, wordt de blaaswand positief gestimuleerd. Zo verbetert u de conditie van uw blaas gaandeweg.
  • Gebruik uw bekkenbodemspieren
    Door tot 100 keer per dag uw bekkenbodemspieren aan te spannen, leert u die spieren beter te controleren. De bekkenbodemspieren zijn de spieren die u aanspant als u doet alsof uw plas moet ophouden.
  • Maak aantekeningen
    Door een soort dagboek bij te houden van uw klachten krijgt u een beter overzicht. Hoeveel en wanneer drinkt u? Wanneer gaat u naar het toilet en hoeveel plast u? Door al deze zaken te noteren, geeft u uw arts een duidelijker beeld van de problemen en helpt u mogelijk bij het sneller vinden van een oplossing.
  • Wees voorzichtig met koffie en alcohol
    Zowel cafeïne als alcohol bevatten stoffen die mogelijk de blaaswand irriteren. Ook dat kan leiden tot overactiviteit van de blaas. Uw gebruik matigen kan daarom bijdragen tot een vermindering of zelfs het verdwijnen van de klachten.
  • Train uw blaas
    Het klinkt misschien wat vreemd, maar u kan uw blaas trainen om minder actief te worden. Dat doet u door uw plas steeds een ietsje uit te stellen. Op die manier leert u uw blaas om meer urine te bevatten en vermindert u zo de aandrang om meteen te gaan plassen.
  • Doe aan streepjesplassen
    Ook tijdens het plassen kunt u uw bekkenbodemspieren blijven trainen. Dat doet u door tijdens het plassen af en toe even te stoppen. Zo versterkt u uw spieren en dus ook de controle over uw blaas.
  • Zorg dat u gewicht verliest
    Overgewicht veroorzaakt of verergert allerhande klachten, ook een overactieve blaas. Het kan dus zeker nooit kwaad om die paar kilootjes teveel kwijt te raken. U pakt er niet alleen uw incontinentieprobleem mee aan, maar wordt ook op andere vlakken een gezonder mens.
  • Zit rechtop bij het plassen
    Een goede houding bij het plassen is belangrijk. Ga dus steeds goed rechtop zitten, probeer niet te 'persen' en maak uw blaas steeds volledig leeg.
  • Beweeg voldoende Voldoende lichaamsbeweging zorgt voor een betere algemene conditie en is dus ook bevorderlijk bij plasproblemen. Zorg er dus steeds voor dat u uw conditie op peil houdt door voldoende te bewegen.
  • Gebruik aangepast incontinentiemateriaal Sta niet toe dat dit probleem uw leven verpest. In afwachting van een meer permanente oplossing door training of medicatie, kan u er met het juiste incontinentiemateriaal voor zorgen dat uw overactieve blaas uw dagelijkse activiteiten niet in de weg hoeft te staan.

Heeft u vragen over wat het meest geschikte incontinentiemateriaal is voor u? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen of bestel uw incontinentiemateriaal in alle discretie op onze webshop. Niet voor niets is onze slogan "Wij bezorgen u zekerheid".